Radosław Mantiuk

West Pomeranian University of Technology, Szczecin, Poland

Przedmiot: Fotografia HDR (S1,N1)

Tematyka wykładów:

  • Technologie stosowane w fotografii cyfrowej (pdf)
    • Potok fotografowania.
    • Zasada działania lustrzanki (aparat SLR).
    • Przesłona (pojęcia dużej/małej przesłona, F-number, F-stop, efekty optyczne zależne od przesłony (głębia ostrości)).
    • Migawka (rodzaje migawek, czasy ekspozycji, efekty optyczne zależne od czasu ekspozycji).
    • Matryce światłoczułe (budowa i rodzaje, pojęcie czułości sensora).
    • Swiatłomierze.
    • Obiektywy.
  • Fizyczne i technologiczne aspekty procesu fotografowania (pdf)
    • Ekspozycja (pojęcie okna ekspozycji, obliczanie wartości ekspozycji, standard APEX).
    • Cechy obiektywów (winietowanie, aberracja sferyczna, aberracja chromatyczna, astygmatyzm, coma, aberracje symetryczne).
    • Matryce światłoczułe (CFA, algorytmy demosaicingu, wzór Bayer’a).
    • Szum (rodzaje szumu (ang. photon shot noise, reset noise, fixed pattern noise, durk current noise, transfer noise, quantization noise), zależność szumu i wielkości matrycy).
    • Rozdzielczość obiektywów (pojęcie MTF (ang. Modulation Transfer Function)).
  • Kolor w fotografii cyfrowej (pdf)
    • Aparat widzenia człowieka.
    • Widmowy rozkład elektromagnetyczny światła.
    • Kolorymetryczne przestrzenie barw (funkcje dopasowania koloru, przestrzeń CIE XYZ)
    • Wykres chromatyczności, gama barw.
    • Przestrzenie barw (CIE RGB, CMYK, CIE L*a*b*, YUV).
    • Punkt bieli.
    • Profile kolorów (dane profilu sRGB).
  • Technologia HDRI (ang. High Dynamic Range Imaging) (pdf, pdf, pdf)
    • Definicja obrazu HDR (pojęcie zakresu dynamiki jasności).
    • Wyświetlacze HDR.
    • Kamery HDR.
    • Tworzenie obrazów HDR
    • Tworzenie obrazów HDR poprzez składanie sekwencji obrazów LDR.
    • Wyznaczanie funkcji odpowiedzi.
    • Uwzględnianie błędów pomiaru (szumu).
    • Przesunięcia, duchy, flary.
    • Formaty HDR (struktura formatów Radiance RGBE i OpenEXR).
    • Operatory tonów (clamping, kompresja liniowa, gamma, logarytmiczna, lokalny i globalny operator fotograficzny).

Literatura

  1. Christian Bloch, Technika HDRI w fotografii, HELION, 2010
  2. Erick Reinhard, Wolfgang Heidrich, Paul Debevec, Sumanta Pattanaik, Greg Ward, Karol Myszkowski, High dynamic range imaging: acquisition, display, and image-based lighting, Morgan Kaufmann, 2010
  3. Digital Photography Review, http://www.dpreview.com
  4. ClarkVision,  http://www.clarkvision.com/articles/index.html

 

Laboratoria:

  1. Wyświetlanie i kompresja tonów obrazów HDR (cadik-desk.hdrelk.hdr).
  2. Składanie obrazu HDR ze zdjęć o różnych ekspozycjach (lampicka_seq.zip).
  3. Wykonanie autorskich zdjęć HDR.
  4. Pomiar funkcji odpowiedzi aparatu.
  5. Profile koloru i balans bieli (AdobeRGB1998.iccadobe_rdm.icc).

Wykonanie serii zdjęć o tematyce “Jesienny deszcz”. Proszę o wykorzystanie  charakterystycznych zjawisk optycznych takich, jak głębia ostrości, rozmycie ruchu, zdjęcia o krótkim czasie naświetlania (“zatrzymanie ruchu”), zdjęcia o długim czasie naświetlania (“zdjęcia w nocy”), makrofotografia, różne kompozycje zdjęcia, itp. Ze wszystkich wykonanych zdjęć proszę wybrać maksymalnie 5 fotografii. Będą one prezentowane na zajęciach.