Radosław Mantiuk

West Pomeranian University of Technology, Szczecin, Poland

Przedmiot: Grafika komputerowa i wizualizacja (S1)

 

Tematyka wykładów:

  • Wprowadzenie do grafiki komputerowej (pdf, pdf)
    • Podstawowe pojęcia (piksel, obraz rastrowy, system graficzny, kodowanie koloru piksela, bufor ramki, formaty plików graficznych, kompresja obrazów, itp.).
    • Sprzęt stosowany w grafice komputerowej (karta graficzna, GPU, pamięć obrazu, wyświetlacze LCD i OLED, obraz stereoskopowy, wyświetlacze HMD).
    • Oprogramowanie graficzne (oprogramowanie do modelowania, biblioteka OpenGL, drivery kart graficznych, shadery, biblioteki narzędziowe).
  • Obraz cyfrowy (pdf)
    • Obraz a obraz cyfrowy.
    • Próbkowanie, integracja i kwantyzacja obrazu.
    • Rekonstrukcja obrazu i aliasing.
  • Modelowanie obiektów trójwymiarowych (pdf)
    • Modelowanie obiektów.
    • Proces rzeźbienia.
    • Przygotowanie modelu pod kątem gry komputerowej.
    • Topologia modelu postaci.
    • Teksturowanie modelu.
    • Tekstury proceduralne.
  • Rendering obrazu (pdf)
    • Grafika rastrowa.
    • Potok renderingu (scena, transformacje geometrii, rzutowanie, rasteryzacja, obliczanie przesłaniania).
    • Przetwarzanie geometrii (przekształcenia geometryczne, składanie i odwracanie przekształceń, operacje macierzowe, biblioteka GLM).
  • Model oświetlenia (pdf,pdf)
    • Oświetlenie lokalne i globalne.
    • Równanie oświetlenia (obliczanie koloru pikseli).
    • Teksturowanie.

Literatura

  • J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, R.L. Phillips, “Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, WNT, Warszawa 1995.
  • Jan Zabrodzki (pz), “Grafika komputerowa metody i narzędzia”, WNT, Warszawa 1994, ISBN 83-204-1716-3.
  • Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering (3rd edition), A K Peters, 2008.

 

Laboratoria:

Program glgame4 do pobrania tutaj (13.9 MB).

  1. Wprowadzenie do modelowania scen trójwymiarowych
  2. Modelowanie kształtów geometrycznych
  3. Przygotowanie mapy UV oraz tekstury
  4. Kompilacja oraz struktura oprogramowania gry (glgame4)
  5. Eksportowanie sceny
  6. Animacja modelu w grze komputerowej
  7. Modyfikacja oświetlenia oraz materiałów
  8. Odbiór projektów